Sunday, 13 May 2012

untukmu ayah..


Ayah,
Setiap kali memandang wajahmu
Hati ini begitu bersyukur
Hati ini begitu bahagia
Kedapatan seorang ayah sepertimu.

Ayah,
Kehidupanku terasa bermakna
Dengan titik peluhmu
Aku dan adik-adik mengenali dunia
Dengan kasih-sayangmu
Aku dan adik-adik mengenali bahagia
Dengan ilmumu
Aku dan adik-adik mengenali Allah Yang Maha Esa.

Ayah,
Aku tahu susah payahmu
Aku tahu deritamu
Aku tahu budimu
Semuanya kau persembahkan
Tanpa sedikit pun rungutan
Tanpa sedikit pun kemalasan
Demi membela diri kami sekeluarga.

Ayah,
Jutaan kasih dan penghargaan ku hulurkan
Buatmu yang sentiasa jerih dan perit
Sanggup berkorban segalanya
Hanya kerana keluarga tercinta.

nash v. khan
19 Jun 2005
11.05 pm
puisi ini ditujukan khas buat ayahanda tercinta..Mohammad Radzi bin Awang...
segala jasa dan baktimu tidak berpenghujung dan tidak akan mampu untuk dibalas...
setiap kebaikan yang ada pada dirimu akan aku jadikan contoh dan tauladan..
setiap kekurangan yang ada pada dirimu, aku menyedari bahawa dikau insan biasa yang tidak mampu lari dari kesilapan.. 
tiada siapa mampu menjadi sesempurna Rasulullah..
namun ku mengerti dikau telah mencuba sedaya upaya melakukan apa yang terbaik buat diriku dan keluarga..
tiada siapa mengerti apa yang terbuku di hati..hanya menghukum melalui apa yang zahir..
ku menyedari dikau mengajarku mengenal dunia, mengenal Allah..Tuhan yang menghukum dosa dan pahala...dikau turut mengajarku bahawa syaitan itu musuh yang nyata..nafsu juga musuh yang nyata..hanya iman yang mampu melawan..
semoga dirimu terus menjadi idolaku sepertimana ibuku..Rohani Nordin..
semoga kalian berdua dilindungi dan dipelihara Allah tiap masa dan ketika...


ayah...


ayahku syg..


smoga kalian berdua berbahagia hingga ke akhir hayat..
umi dan ayah..



 
lagu buat ayah..

Saturday, 12 May 2012

Tuhan..jagakan dia...


Tuhan Jagakan Dia – Motif Band



Hanya dirimu yang ku cinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku

Walau ku tahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu

Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku, kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku

Walau ku tahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu

Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku, kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku

Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku, kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku

Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku, kan tetap milikku
Aku sungguh sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku


best kan lirik lagu ni..first time dengar pn da trpikat ng lagu ni..hehehehe..xslh rasanye kita isi masa lapang kita ng dgr lagu..yg slh kalo mlalaikn..kn2..music kan salah satu hiburan...sesekali dgr lagu relex ckit rase..
kt lptop da download dh..hehe..slalu sgt dgr lgu ni..hehe

msa bru taw lagu nie, xrenti-renti dngar..dri pgi smpi mlm..dok ulang je byk2 kali..kwn2 pn ikot join skali..huhu..abeh satu umah dok nyanyi lagu ni jer...ade yg post kt fb la..ada yg dwnload kt lptop..ada yg copy masok pndrive..hehehe...sronok same2 kongsi minat kn kwn2 hehe....
saya tujukan lagu ni khas buat kluarga sy, kwn2 sy n x lupa kpda yg trsyg..Mohd Hasrul Affendy bin Mohd Shafei..hehe...saaaayg sume..lurve you all...


Mohd Hasrul Affendy....

nk kenal x siapa dy Mohd Hasrul Affendy bin Mohd Shafei???.. hehe
ermm..spanjang sy mngenali dia selama tujuh tahun nie, dia seorg yg sgt btggungjwb, sgt baik, sgt rajin n sgt pnyayang..klu stakat ckp je sape pn bleh kn..sume owg msti nk puji je pwe msing2 kn..ok bia sy bgi cntoh utk mmprkuatkan ag hujah sy ni hehehe..(mcm debater plak) huhu…

ok for sgt btggungjwb tu kn, dia tiap bulan akan pastikan mk ayh dia kt kampong dpt 300 inggit..bgos kn..org yg kaya n byk wet pn lom tntu leh bgi 300 kt mk ayh tiap bln kn..dia keje bkn keje krjaan pn tpi leh je anta wet kt kg tiap bln..kdg wet sndri pn xckup tpi make sure parents kt kg dpt wet..kt sini pn kita leh nilai dy cmne kn..

sgt baik plak..erm firstly kita nk nilai seseorg tu kita xleh hnya ngan tgk lyanan dy pada kita sorg je kn..kita kena tgk lynan dy pada org skeliling dy gak..hbungan dy ng fmily mmg sgt baik..dy ank ksyangan mk taw..ank mk msti la baik kn2..ng kwn2 pn so far xde masalah ape..just slisih fhm sikit biase la..yg pnting xpenah btumbuk..wlaupn gaya konon ganas tpi dlm ada taman bebbb..huhu..sy xpnah bgaduh ng dy taw..7 thun bkwn tpi xpnah lgsung bgadoh..hbat x..mmg rase srasi sgt..alhamdulillah..

other thing sgt rajin..dia mmg sgt rjin..keje xrenti2..org len tido dy ngah keje ag..org len bgon pn dy still keje ag..rjin kn..org yg knal dy pn kate dy ni mmg dok keje xrenti2..asyik keje je..tido pn xmnentu..tlebih rjin pn pyh jgak kn..huhu..tpi klu dpt tido huh xingat dunia dh..bom kt sbelah tinge pn lom tntu sedar ag..hohoho

ok utk sgt pnyayang plak…org suke meow pnyayang kn..dia la antara org nye..hehe..dy klu jmpe meow xkira kt mane msti nk men ng meow tu..byk meow dh yg dy jage..kt tmpt keje ad meow kt umh ad meow..klu jmpe meow tepi jln pn dy bwk lek..meow sakit dy tlg ubatkn..ag utk gmbarkn sifat pnyayang dy, dy akan rasa sebak klu tgk org susah n org tua..tgk org tua mkn sorg2 dia akan prhati tgk btapa nikmat n beertinya mknan tu pada org tua yg ngah mkn tu..

 

tjumpe meow smase g krsus kwen hehe...
byk ag klebihan dy sbnarnya tpi xdapek la den nk tulis sume kt sini..xtido den nnti..biase la tiap org ade klebihan n kkurangan msing2..xbaek kite sebar2 kn kkurngan or aib org kn..kbaikan xpe..bak kate hukamak “tulislah kbaikan di atas batu supaya ia kekal slama-lamanya dan tulis kburukannya di atas pepasir supaya ia akan hilang di tiup angin..”
 

esok 14 Mei befday dy yg ke 25 hehe..slmt ari lahir awk di sana..smoga pjg umur, murah rezeki..d lindungi n d rhmati Allah, d lndungi dri sbarang mslh, kcelakaan n pnyakit..smoga hari2 mu d hiasi dgn snyuman n kbhagiaan..smoga hidupmu d sinari cahaya al-Quran n Islam..ameen..
sy tertarik ng satu kata2…
“ cintailah seseorang itu atas dasar dia sekarang..dan bukan siapa dia sebelumnya..kisah silam tidak perlu diungkit lagi sekiranya kamu benar2 menyintainya setulus hati”….

Xde sape pn kt dunia ni yg smpurna kn..ap yg pnting adalah bgmana kita mnerima sseorang n bgmana kita blajar utk mmahaminya…diri kita sndiri pn byk kkurangan..mcm mane kita mghrapkan utk dpt org yg smpurna..ckup lah skadar org tu dpt buat kita dan org2 d skeliling kita bhgia…


 
 sape cmey ag...hehe

rasenye stakat ni je la dulu ye kwn2..xleh cite lbih2 t jdi mcm2 plak huhu..bubbye kengkwn...

Sunday, 29 April 2012

SELAMAT HARI IBU


umi...Rohani Nordin

Sempena ari ibu pd tahun nie sy nk mngucapkan slmt hari ibu buat umi trsayang sy, Rohani Nordin.. saaaayang umi.. smoga umi sntiasa sihat n snyum slalu, d rhmati Allah, d plihara dari sbarang kcelakaan, pnyakit n masalah..smoga hbungan kita satu kluarga btmbah mesra n erat..ameen…
Saya ad satu crita yg sgt mndalam mksud trsirat d sbaliknya…
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya…

KOs upah membantu ibu :
1) TOlOng pergi kedai : RM4.00
2) TOlOng jaga adik : RM4.00
3) TOlOng buang sampah : RM1.00
4) TOlOng kemas bilik : RM2.00
5) TOlOng siram bunga : RM3.00
6) TOlOng sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama…

1) KOs
mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu - PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu . Si anak menatap wajah ibu , memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

                                         

Sesungguhnya kasih syg ibu tidak trhingga dan tak mmpu d bls oleh ssiapa pn..
Terima kasih umi… I love u umi..





sunnah Nabi...(makan)


          kebanyakan org memiliki idola msing2..walaubgmanapun, kita xleh lupa bhawa Nabi Muhammad s.a.w adalah contoh tauladan yang trbaik..kehidupan dan amlan sharian Baginda adlah ibadah..makan termasuk dalam ibadah Nabi..Nabi s.a.w mempunyai makanan kegemarannya yang tersendiri...

 
          pertamanya adalah barli..khasiat yang ada pada barli adalah ianya sangat bagus untuk demam jika dibuat sup..Barli juga dapat menyejukkan badan yang panas..Jadi, sekiranya kita atau keluarga atau kawan-kawan demam, tak perlulah sentiasa telan panadol je..cubalah cara ini pula..InsyaAllah berkesan.


          Kedua adalah kurma..Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan..dari sabda Nabi nie kita dapat lihat betapa pntingnya kurma bagi kita..byk khasiat yg trsmbunyi dlm kurma..kurma jgak dpt mnutkan kcrdasan bdn dan juga akal taw..

 

           ketiga adlah buah tin..pendpt sesetngah org kate, buah tin brasal dari syurga..wallahualam..xpela, yg pnting khasiat buah nie..buah nie dpt ubati buasir..jadi sesape yg ade pnyakit buasir bleh la cuba mkn buah tin byk2..

 
           keempat, buah anggur..Nabi suka buah anggur..buah anggur nie dpt bersihkan darah..di smping tu jgak, anggur bleh kuatkan buah pinggang n bersihkan perut..sesiapa yg ada mslh darah, perut or buah pinggang bleh la cuba minum air anggur or mkn buahnya..

 
 
          kelima adalah madu..org kate, madu adlah ibu sgala mknan dan ibu sgala minuman taw..dan yg pling utama adalah ibu sgala ubat..hebat kan khasiat madu...antaranya..madu leh ubat cirit-birit..caranya senang je..bancuh madu ngan air suam..pastu minom la..insyaAllah t baik la..selain tu jgak, madu bleh di gunakan utk buka slera mkn, kuatkan perut dan buang kahak..sesape yg batuk or ad asma pn elok mkn madu..jadikan amalan kita utk minum madu dgn air suam d wktu pgi..jgn lupa baca Bismillah n selawat =)..

 

           keenam pula adalah buah tembikai..tembikai yg d mksudkan adlh smua jnis tmbikai..xkira la tmbikai madu or tmbikai kuning or ap2 je..salah satu sbda Nabi ad mnyebutkan bhawa wanita yg mngndung tidak akan gagal mlahirkan anak yg baik dari segi karakter dan wajahnya..hebat kan khasiat tmbikai.. 

 
          ketujuh pula adalah susu..Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Susu juga dapat menguatkan belakang, memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, dan susu juga dpt membuang kelupaan… susu jugak elok utk tulang..
          
           kelapan pula cendawan..utk mkluman sume, cndawan sgt baik untuk mata kita..ramai kn yg xtau..satu ag cndawan juga bagus sbgai mknan utk perancang keluarga. 



          kesembilan adalah minyak zaitun..minyak zaitun ssuai digunakan dalam rawatan kulit dan rambut. Ianya juga berkesan utk melambatkan penuaan..di smping itu juga ia dapat merawat radang perut.

 
          kesepuluh adalah delima..khasiat delima adalah sgt bagus..tentu ramai yg tidak tahu bahawa delima dpt membersihkan tubuh dari syaitan dan bisikan syaitan selama 40 hari..bagus kan..saya pun baru tahu..=P..
 
          kesebelas, cuka..Nabi selalu minum cuka dengan minyak zaitun..trend ini telah popular di Itali..kita di Malaysia nie bila lagi???


        
            lastly Air..air adalah minuman yg terbaik..Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan.
Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.



 
marilah sama-sama kita amalkan pemakanan Nabi ini..insyaAllah x rugi pn..n mana tahu pnyakit yg ada smbuh spenuhnya..ameeen...

  ^___________^